Interviu cu Daniel Lixandru

Cum te-ai apucat de alergare?

De alergare m-am apucat in liceu cand, la un examen pentru centura la karate, aveam o proba de 7 km alergare. La 25 de ani am vrut sa particip la un maraton, dar dupa ce m-am pregatit cam de 3 ori alergand cate 20 de km, in preziua cursei am luat decizia de a nu mai participa, deoarece vremea era foarte rece. Am continuat lixandru-1sa alerg pe distante pana la 10 km, de placere.

La 34 de ani am luat decizia sa alerg un maraton – mai aveam cateva luni pana faceam 35 de ani. M-am pregatit 3 luni si am terminat primele 2 maratoane din viata mea, deoarece in pregatire am alergat inca un maraton. Un rol important in alergarea primului maraton l-au avut 2 manageri pe care i-am avut: Jetse de Vries, care a fost primul general manager al unui grup financiar in care am lucrat si care mi-a insuflat dorinta de a alerga maraton si Violeta Ciurel care a fost managerul meu in perioada in care m-am pregatit pentru primul maraton, fiind cea care m-a incurajat si sprijinit pentru a face acest lucru, permitandu-mi chiar sa vin dupa ora 10 la serviciu pentru a-mi putea face antrenamantele zilnice.

Ce inseamna pentru tine alergarea?

Pentru mine alergarea inseamna un mod de viata. Traiesc dupa ideea ca VIATA ESTE CA UN MARATON, fie ca este vorba de viata personala sau profesionala. Alergarea pe distante lungi poate fi privita ca cea mai simpla modalitate de dezvoltarea personala. Te ajuta sa-ti formezi strategii si convingeri care te fac sa ai succes in toate domeniile vietii.

Iata cateva dintre ele:

1. reusitele se obtin doar cu agajament

2. potentialul uman este practic nelimitat, tot ce ai de facut este sa-l descatusezi

3. viziunea pe termen lung este cheia succesului

4. limitele noastre sunt doar mentale

5. depasirea momentelor dificile se poate face doar creativ

Alergarea reduce stresullixandru-6, iti schimba starea psihica, te fortifica fizic, te intareste psihic, iti tranforma organismul intr-un generator de energie. Omul este creat pentru a alerga, doar viata din ultimii 60 de ani l-a impins spre sedentarism. Chiar daca nu esti alergator, incearca in momentul in care nu ai starea pe care ti-o doresti, o alergare usoara de 10 minute si vei vedea ca viata devine mai frumoasa.

Cred cu tarie ca orice om poate alerga un maraton si ca acest lucru va schimba in mod pozitiv viata acelei persoane. Doar dupa ce alergi un maraton poti intelege ce a spus marele atlet Emil Zatopec “Daca vrei sa castigi ceva, alearga 100 de metri. Daca vrei sa experimentezi o noua viala, alearga un maraton”. Mie alergarea pe distante lungi mi-a imbunatatit sanatatea, tonusul, caracterul, m-a ajutat sa realizez ceea ce mi-am propus in viata si m-a facut fericit. La 40 de ani ma simt mai in forma decat la 20 de ani.

Cum te antrenezi?

Ma antrenez in 3 planuri: alergare, alimentatie si mental. Antrenamentele si alimentatia ma ajuta sa-mi antrenez corpul sa arda grasimi. In rest, in antrenament folosesc tehnici de vizualizare preluate din programarea neurolingvistica NLP, care ma ajuta sa-mi depasesc limitele mentale si sa controlez momentele dificile din maraton.

Ma antrenez de 4 ori pe saptamana alergand minim 18 km la un antrenament, iar antrenamentele au loc dimineata, vara, iarna la -15 C sau la + 35 C. Fac din sesiunile de antrenament niste minute care ma fac sa acumulez energie. Alergarile le fac in parcul Herastru, care mi se pare perfect pentru un maratonist.

O carte care mi-a schimbat un pic perspectiva despre alergarea pe distante lungi si ale carei principii le aplic este Slow burn, a lui Stu Mittleman. Alergarea este sportul care se poate face oriunde, cu cele mai mici cheltuieli si probleme de organizate. Poti alerga cand faci deplasari, in concediu, in orice oras din Romania. Din cand in cand, daca sunt obosit, combin alergarea cu o cursa de bicicleta, cu putin inot sau arte martiale. Mersul pe munte este iarasi un hobby al meu, de aceea in fiecare an merg la un concurs de aventura montana in Romania Carpathian Adventure. )
lixandru-2
lixandru-5

Povesteste ceva mai aparte dintr-o cursa sau antrenament.

Fiecare alergare are ceva aparte. De exemplu, un lucru care-mi place la nebunie cand alerg maratoane in orasele importante ale lumii privesc acea cursa ca o vizita de recunostinta pentru cei care au facut posibil acest lucru. Exact ca intr-un maraton, acei oameni au pus in construirea orasului dedicatie, sacrificiu, darzenie si viziune.

Un alt lucru important la un maraton este finalul, in care ma simt complesit de emotii contradictorii pe care nu le am in alta situatie. Este o combinatie de bucurie, durere, dragoste, melancolie, fericire, entuziasm care-mi taie rasuflarea. Cine a alergat maraton stie acest lucru. Se pare ca in acel moment creierul nostru este imbibat de endorfina si serotonina, care produc senzatii unice si chiar forteaza legaturi neuronale noi.

Anul trecut, la maratonul din Barcelona, pe la km 35, cand esti epuizat, treceam printr-o zona foarte insorita pe malul marii, care ne facea si mai insetati. Mi-am scos o rezerva de apa si am inceput sa beau. L-am vazut pe concurentul de langa mine ca se uita cu ochi pofticiosi la sticla mea si, fara sa spun ceva i-am intins sticla pentru a-si potoli setea. Mesajul pentru mine a fost ca maratonul ne face mai buni cu ceilalti, iar singura competitie pe care o avem este cu noi insine. Chiar se spune ca, de multe ori, cel mai mare inamic al nostru suntem noi.

O intamplarea amuzanta a fost ca la un moment dat, dupa ce am plecat spre casa in alergare, de la un antrenament din Herastru, cineva a inceput sa alixandru-7lerge langa mine pana acasa si mi-a adus aminte de filmul Forest Gump, unde personajul principal era urmarit de o ceata de alergatori.

Sambata aceasta la alergare de grup din Herastru a venit un cunoscut, care mi-a spus ca anul trecut, la maratonul de la Bucuresti, unde el a participat la o stafeta, l-am inspirat sa se antreneze pentru a alerga un maraton. Nu am discutat atunci cu el decat 5 minute, dar faptul ca facusem deja 5 maratoane in acel an se pare ca l-a facut sa se gandeasca la depasirea limitelor sale. Peste 2 saptamani va alerga la maratonul de la Madrid.

Cate maratoane/semi ai? Ce performante?

Pana acum am alergat 11 maratoane, semimaratoane alerg 3-4 pe saptamana. La primul maraton am scos timpul de 4 h 6 minute. Acest lucru s-a intamplat acum 6 ani. Pe 5 aprilie 2009 am alergat ultimul maraton la Paris, unde am scos cel mai bun timp al meu 3 h 24 de minute. Ma amuz foarte tare cand ma uit la cele 2 rezultate, spunand ca sunt precum vinul “pe masura ce se invecheste, devine mai bun”. Semimaratoane nu-mi place sa alerg asa de tare, deoarece mi se pare o distanta prea scurta – la ultimul seminaraton oficial de acum 4 ani, am scos un timp 1 h 29 minute. Cea mai mare perfornata la alergare mi s-a parut totusi cea de anul 2008 in care am alergat 7 maratoane oficiale. Mi-a demonstrat ca limitele noastre sunt departe de a fi exploatate si ca, daca vrei, totul este posibil.

Ce ganduri de viitor ai, legat de alergare?

Vreau sa conving cel putin 100 de oameni in 2009 sa se apuce de alergare sistematica. Promovez acest lucru cu inversunare, prietenilor, clientilor si participantilor la cursurile pe care eu le sustin. Pe viitor mi-ar placea sa contribui la popularizarea alergarii de masa, astfel incat sa putem avea si noi, ca toate orasele civilizate din lume un maraton al Bucurestiului cu peste 10.000 de participanti. Cred foarte tare ca maratonul este un indicator al gradului civilizatie dintr-o tara. De ce oare la maratonul Berlinului au venit in 2008 40.000 de alergatori, iar la Bucuresti au fost 100?! As vrea sa mai vad si 10 politicieni care alearga maraton, nefiind vorba de maraton culinar sau bahic. In acel moment cred ca si clasa politica ar face lucruri mai bune pentru cetateni. Oricum, am invitat un deputat roman, fost coleg si fost sportiv de performanta, la o alergare si mi-a spus ca mai bine doarme. Anul acesta prioritatea mea este sa promovez cat mai mult alergarea in randul celor carora nici nu le-a trecut prin minte asa ceva. De aceea, in fiecare sambata, la ora 9.00 dimineata, la intrarea din Herastrau, la piata Charles de Gaulle, ma intalnesc cu cei care sunt sunt pasionati de alergare, pentru a face o tura de parc impreuna. As vrea sa ajungem, la sfarsitul anului sa fim acolo minim 100 de persoane in fiecare sambata. Un obiectiv individual al meu este sa ma calific pentru maratonul de la Boston, unde ai nevoie de timp de calificare si sa-mi imbunatatesc timpul de alergare a unui maraton in 2009 pana la II (pi), adica sa alerg un maraton in 3 h si 14 minute.
lixandru-9

Cu ce te ocupi? Cum iti faci loc pentru antrenamente in programul zilnic?

Eu ma ocup cu training, coaching in organizatii, adica practic ajut oamenii din companii sa fie mai buni manageri, vanzatori sau sa-si realizeze ceea ce-si doresc. O alta directie a activitatii mele profesionale este si cea de consultanta in dezoltarea organizationala, adica ajut organizatiile sa alerge maratoane, sa-si creeaze procese si sisteme care sa le ajute in atingerea viziunii. www.pbc.ro

Chiar daca sunt actionarul principal al firmei unde lucrez, programul meu este incarcat, iar programul de alergare este undeva la orele 7-9, iar daca sunt implicat in proiecte cu clientii am alergat si la 5 dimineata sau seara de la ora 19.00. Timp pentru antrenamente putem sa ne facem, important este sa ne dorim acest lucru. )

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *