Nu alerga prea mult

 „Nu alerga prea mult” îmi spunea în 2011 Silviu Dumitrescu, an în care am alergat 10 maratoane din care 6 pe toate continentele locuite. Silviu Dumitrescu este dintre oamenii care au avut performanțe deosebite ca antrenor de atletism, peste 100 de recorduri naționale,  dar este și un om cu o educație aleasă care, la 87 de ani, este mai tânăr decât 99% dintre noi. “Ai grijă să nu transformi  alergarea în viciu” îmi spunea atunci. De doi ani am redus cursele de maraton la 2,3 pe an și sunt foarte mulțumit. Studiile spun că a face sport exagerat poate deveni contra productiv pe termen lung. Există un indicator care ne spune când trebuie să ne oprim: apariția cuvântului TREBUIE. Când acest cuvânt ne dă târcoale este clar că ceva este nociv. “Trebuie să alerg și la această curs, trebuie să alerg în acest timp, trebuie să mă pregătesc etc.” sunt dialoguri interne care ne indică prezența excesului.

La Maratonul Internațional București, din 6 octombrie,  am alergat o cursă la care nu mi-am propus nimic special, doar să alerg repede și să ajung la o conferință de FERICIRE, care se desfășura la ora 11.00. Nu mi-am propus nici măcar o distanță anume. Inițial m-am gândit că voi alerga 10 km, dar până la urmă am alergat 15 km. Nu a  fost o cursă oficială de 15 km, ci l-am însoțit pe prietenul meu Gabi aflat în atingerea bornei  de maraton în 4 ore. A fost un eveniment foarte frumos în care m-am salut cu toți cunoscuții pe traseu, am cărat apă, am luat o bluză de la o prietenă, l-am ajutat pe George Cojocaru (maratonistul coșar) ducând 8 km un pămătuf special de coșar. Am simțit că am fost de folos unor prieteni și m-am bucurat de alergarea în sine. După 15 km aș mai fi alergat cel puțin în 15 km.

La conferința despre fericire am aflat că sunt 10 ingrediente pentru a avea o viață fericită

  1. Dăruiește. Fă ceva pentru ceilalți. Dacă vrei să te simți bine fă lucruri bune.
  2. Relaționare. Relaționează cu ceilalți. Când suntem împreună totul este mai bun.
  3. Sport. Ai grijă de corpul tău. Fii activ, relaxează-te, odihnește-te și fă-o zilnic.
  4. Prețuiește clipa. Observă viața de lângă tine. Este viață mai multă când te oprești și doar observi.
  5. Încearcă lucruri noi. Învață în permanență lucruri noi. Găsește timp să te “pierzi” în ceea ce iubești.
  6. Direcție. Stabilește-ți obiective de urmat. Ne ajută să știm încotro mergem.
  7. Tenacitate. Găsește puterea de a reveni. Dacă nu schimba un lucru, schimbă felul în care gândește despre el. Pisica nu face depresie dacă nu prinde un șoarece, încearcă din nou.
  8. Emoții. Abordarea pozitivă este esențială. Vezi viața așa cum este, dar concentrează-te pe părțile bune.
  9. Acceptare. Fii confortabil cu ceea ce ești. Nu compara ce ai tu în interior cu ceea ce arată ceilalți în exterior.
  10. Sens. Fii parte a ceva mai mare. Sensul vieții este să-i găsești un sens.

Cred că alergare de duminică a avut câte puțin din majoritatea ingredientelor de mai sus, iar sportul este ingredientul principal pentru o viață plăcută. Am făcut sport, am ajutat, m-am întâlnit cu amici și prieteni, emoțiile au fost pozitive, am alergat cu joben pe cap, am simțit că sunt parte a unui întreg, am trăit prezentul sunt câteva din ingredientele zile de 6 octombrie. De aceea este recomandat să alergi la aceste curse oficiale, unde te întâlnești cu foarte mulți oameni. Pentru mine a fost frumos și faptul că am avut un stand cu asociația ( www.corporeanima.ro ).

Cel mai interesant a fost să alerg cu pămătuful  de coșar în mâna și cu jobenul pe cap. Sunt un pic împotriva alergării în costume ciudate, dar a fost o experiență care mi-a creat o stare de bine.Am ajutat un prieten, mi-am corectat poziția de alergare, am adus zâmbete pe chipurile oamenilor, mi-am  pus la încercare tenacitatea și rezistența la ridicol. Ca să păstrezi jobenul pe cap trebuie să ai vertebra cervicală dreaptă, ceea ce ajută circulația de la nivelul creierului și ajută la menținerea unei stări de bine (depresivii stau cu capul aplecat). Costumația ciudată mi-a adus aminte de o replică pe care ne-o putem spune, atunci când devenim prea încrâncenați: “Nu te lua prea în serios!”. Replica m-a ajutat să ies din capcana în care intră mulți dintre cei care descoperă beneficiile alergării și încep să creadă că sunt alergători de performanță, se supra-antrenează și ajung să aibă accidentări sau alte probleme fizice sau sociale.

Cineva mi-a dat la conferința despre fericire o carte de vizită pe care scria “Nu alerga prea mult, lucrurile frumoase se întâmplă atunci când te aștepți mai puțin.” Alergarea este bună, dar “Nu alerga prea mult” căci lucrurile frumoase se vor întâmpla când te aștepți mai puțin și poate vei trece în viteză pe lângă ele. Este valabil și în viață, când alergăm după tot felul de lucruri care le final nu ne aduc fericirea.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *