Șah în clasa mea

Marele șahist Bobby Fisher spunea că: „Șahul este viața”. Cred cu tărie că șahul este o metaforă a vieții, în care ai mai multe variabile de urmărit, ai resurse variate, faci pași înainte, dar te și aperi din când în când, câștigi dar mai și pierzi și ai surprize de tot felul. Cred și mai tare că dacă fiecare copil ar face șah de la 7 ani, chiar la nivel de amator, și-ar stimula foarte multe capacități utile în viață ca: atenția, capacitatea de a lucra cu mai multe variabile, gândirea strategică, concentrarea, spiritul de luptă, auto-dezvoltare, rezistența la stres.

Acum câteva luni am citit un articol cum că la nivelul parlamentului european se strâng semnături pentru a se introduce șahul ca materie de studiu în școli, iar unul dintre euro-parlamentarii români este unul dintre inițiatori. Mi-am zis că ar fi o idee minunată, în concordanță cu intențiile mele de a introduce șahul în școlile din cartierul meu. Întâmplător m-am întâlnit cu acel europarlamentar și l-am felicitat pentru inițiativă, dar am înțeles din mirarea lui că doar a fost solicitat să semneze o hârtie și că nu era o inițiativă în care credea cu adevărat. Sunt curios când se va introduce șahul în școlile europene ca materie de studiu. Poate peste 20 ani. Cum copiii mei vor fi studenți până atunci eu vreau ca ei să poate face șah în școlile lor. Așa că mi-am propus să dotez toate clasele din școala „Alexandru Costescu” cu table de șah. Am început un proiect pilot cu două clase.

Astfel că, în luna octombrie am dotat aceste clase (clasa I și clasa a V-a A) cu table de șah. Fiecare clasă este dotată cu o tablă magnetică de demonstrații și două table standard. Copiii pot să joace în permanență șah: în pauze, în timpul de așteptare etc. Obiectivul meu este ca fiecare copil să învețe să joace șah, iar cei care sunt atrași de șah să facă performanță.  Copiii din clasa au început deja să joace și să învețe unul de la celălalt, iar părinții au fost bombardați efectiv să le cumpere șah și acasă. Am făcut cu cele două clase doar câte o oră de introducere în șah, în care practic i-am învățat mutările pe cei care nu știau. În clasa a V-a A, la începutul proiectului, doar jumătate dintre copii știau șah. După o lună, toți copiii învățaseră să joace. Le-am mai trimis copiilor diferite probleme de șah pe care să le rezolve pe tabla demonstrativă. Până la sfârșitul anului vreau să dotez toate clase cu table de șah, iar în 2013 vreau să organizez campionate între clase și între școlile din cartier. Cred că pentru a face șah de masă, învățarea copil de la copil este cea mai eficientă. Sunt curios ce impact va avea în dezvoltarea copiilor faptul că șahul va face parte din viața lor.

În școală sunt copii care fac șah de câțiva ani, iar unul dintre ei a câștigat în luna octombrie un turneu de șah școlar cu 160 de copii. I-am sugerat că ar putea să-i învețe și pe alți copii să treacă la un nivel superior. Să vedem dacă va funcționa această metodă educativă fără implicarea adulților. În fiecare săptămână vine în școală un antrenor de șah. O face voluntar, fără a fi remunerat, dar vine cu mare plăcere. I-am povestit despre planul meu și mi-a spus că nu a mai întâlnit așa ceva, dar că poate funcționa foarte bine. Am început în două clase, până la sfârșitul anului vreau să implementez în toată școala, până în martie anul viitor în 10 școli din cartier, iar pană în iunie ar fi interesant dacă toate școlile din cartier ar fi dotate cu table de șah în clase.

În 13 decembrie am dotat toate clasele din școală cu table de șah. Am făcut și lecții demonstrative cu copii. Reacția copiilor de clasa a I –a a fost surprinzătoare. Puteți vedea și în filmulețul atașat. Am descoperit că profesorul de limba franceză din școală este un jucător pasionat de șah. În perioada următoare voi organiza mai multe simultane în care profesorul de franceză și campionul școlii vor fi în rolul principal.



Schema este simplă:

  1. Dotează sala de clasă cu table de șah
  2. Lasă-i pe cei care știu șah să-i învețe pe colegi
  3. Organizează dacă poți evenimente care să-i motiveze pe copii să facă șah: simultane ținute de copii cu performanțe sau de maeștrii de șah, prezentări motivaționale, lecții introductive în șah
  4. Organizează competiții între clase
  5. Stimulează-i pe copii să rezolve probleme de șah săptămânal
  6. Promovează șahul în echipă, adică doi copii care vor discuta mutările
  7. Promovează-i instructori pe copiii care au un nivel ridicat
  8. Instruiește-i pe copii cu reale performanțe chiar în școală, aducând instructorul în școală

Investiția pentru a implementa proiectul într-o școală este cam de 1200-1300 de euro, dar efectele sigur se vor vedea pe termen lung la nivelul dezvoltării intelectuale a copiilor. În acest buget intră table magnetice demonstrative, table normale de șah, ceasuri de concurs.  În ianuarie vreau să fac câteva evenimente motivaționale pentru introducere șahului în școli. Acest proiect a fost inițiat și implementat de Asociația Corporeanima (www.corporeanima.ro) și susținut de Fundația Lyoness și City Grill.

Poți deveni unul dintre susținătorii proiectului astfel:

direcționează 2% spre asociația Corporeanima

– un like pe pagina de Facebook a asociației Corporeanima – http://www.facebook.com/Corporeanima

– fii unul dintre voluntarii asociației Corporeanima

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *